Třebešín Technology Tour

Made in Czechoslovakia

Made in Czechoslovakia (4)

Jaksi samozřejmě se počítáme mezi tzv. vyspělé národy a země. Zmiňovaná vyspělost (o níž přesto lze v řadě situací úspěšně pochybovat) není ale dílem náhody ani okamžiku. Je výsledkem průběžného snažení předešlých generací, jejich úspěchů a také omylů. Lidé a firmy zde již namnoze nejsou, jejich práce ale zůstává a dá se na ní stavět nebo si z ní alespoň cosi pro sebe vzít.
Povědomí o tom, co nás předcházelo, je důležité i v technické sféře. Navzdory překotnému přívalu soudobých produktů z různých končin světa nás i nyní obklopuje řada výrobků, které mají jedno společné – označení Made in Czechoslovakia. Stále jich ubývá, jejich čas je sečten a podtržen. Mnohdy se staly základem pro vývoj dodnes vyráběných předmětů.
Ohlédněme se občas, co přinesla definitivně již uzavřená éra.

Jeden za všechny – Zetor Crystal

Zetor Crystal motiv Na TTT exkurzi u nejznámějšího českého výrobce traktorů v Brně – Líšni jsme byli na podzim roku 2011. Viděli jsme „novodobou" produkci firmy Zetor.
Ale i ohlédnutí za téměř sedmdesátiletou historií značky nabízí řadu strojů, které 
stojí za povšimnutí. Jeden z nejvýraznějších se na trhu objevil už před 47 lety.
Stále jej můžeme na venkově potkat, často je opravdu zralým čtyřicátníkem. Sil má stále dost na hlubokou orbu i k tažení těžkého valníku, rozmetadla, cisterny, či vleku naloženého kládami. Sebejistá hranatá příď, bohatě prosklená kabina a robustní komín výfuku s nezbytnou pulsující klapkou. Zetor Crystal svým energickým výrazem symbolizuje to hlavní, co traktor pro většinu lidí znamená: sílu a výkon.

 

Číst dále...

"Laminátka" - škodovácká legenda na kolejích

Laminátka Forever ... ???

Jednou z legend tuzemského průmyslového designu se stala elektrická lokomotiva z plzeňské Škodovky. 
Dodnes je častým zjevem na českých i slovenských tratích, ačkoliv od jejího vzniku uplynulo už půl století a výroba série skončila před čtyřiceti lety. 
V sekci Made in Czechoslovakia najdete zajímavý příběh ušlechtilého stroje, jenž opouštěl brány výrobního závodu, který jsme na jaře 2011 navštívili během dvoudenní exkurze po západních Čechách.

 

 

 

Číst dále...

Škoda - ASAP - AZNP - Automobilová a.s., historie 1925 - 1991

Po převzetí mladoboleslavské automobilky Akciovou společností, dříve Škodovými závody nastala koncem 20.let reorganizace výroby, prodeje i struktury firmy. Výroba se podřizovala především požadavkům na unifikaci, jež znamenala snížení nákladů i koncové ceny. Rozmanitost typových řad byla omezována. Rok 1928 přinesl dvě unifikované modelové řady osobních automobilů označované 4R a 6R. Jejich základem byl stále ještě nýtovaný žebřinový rám, do nějž byly montovány nové mechanické skupiny (4- nebo 6- válcový motor, převodovka a rozvodovka) vycházející z jednotné součástkové základny. Na přelomu 20. a 30. let jmenovalo plzeňské vedení koncernu Škoda nové vedení boleslavského závodu s pověřením zajistit inovace, racionalizaci výroby a zvýšení zisku. Závodním, později vrchním ředitelem se stal
Ing. Karel Hrdlička, manažer s bohatými zkušenostmi od konkurence, pro níž předtím pracoval (Ringhoffer-Tatra). Oddělení konstrukce osobních automobilů vedl Ing. Matouš, vedoucím vývoje užitkových vozů a šéfem firemní zkušebny byl ustanoven Ing. Meduna.

Číst dále...

Laurin & Klement - první boleslavská automobilka, historie 1895 - 1925

 

                                 

Laurin & Klement, akciová společnost, továrna automobilů v Mladé Boleslavi

Tahoun české ekonomiky. Tygr tuzemského průmyslu. Podobnými pojmy často označují naše média firmu, jejíž  současná pozice je mimo jiné i výsledkem řady zajímavých, vpravdě osudových momentů.

Na počátku stálo setkání dvou mužů, kteří dokázali příkladným způsobem skloubit své    představy o podnikání a technickém pokroku. Knihkupec Václav Klement a mechanik Václav Laurin založili roku 1895 v Mladé Boleslavi (Jungbunzlau) na území tehdejší rakousko – uherské monarchie podnik, který v rámci svých možností  a schopností přivedli na vrchol prosperity. Jejich firma pak v rukou řady dalších vlastníků přežila množství dějinných zvratů, na něž bylo 20. století v Čechách tak bohaté.
Nyní se krom pestré (a stále rozšiřované) nabídky vyráběných automobilů může pyšnit i ojedinělou historickou tradicí. Vždyť společností, z jejichž dílen nepřetržitě vyjíždějí osobní automobily již více než 100 let, nenapočítáme ve světovém měřítku snad více, než je prstů na jedné ruce.

Číst dále...
Subscribe to this RSS feed